Gebruikt u medicijnen en gaat u op reis? Denk hier dan van tevoren aan:

• Neem voldoende medicijnen mee voor de reisperiode en de week erna.
  • Controleer de houdbaarheidsdatum van uw medicijnen voordat u op reis gaat.
  • Vraag of uw apotheek een overzicht van uw medicijnen voor u uitprint. Hierin staan alle gegevens over uw medicatie en over andere zaken zoals allergieën. Handig als u naar de dokter of apotheek moet op uw reisbestemming.
  • Door sommige medicijnen wordt u gevoeliger voor zonlicht. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige antibiotica. In het thema ‘Veilig in de zon’ leest u om welke medicijnen het gaat en hoe u zich beschermt.
Verre reis: hygiene

In de tropen worden veel besmettelijke ziekten en infecties overgebracht via drinkwater en voedsel. Bijvoorbeeld buiktyfus en diarree. Een goede hygiëne – bijvoorbeeld: regelmatig handen wassen – helpt dit voorkomen. Het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) geeft tips om besmetting via voedsel te voorkomen

Verre reis: inentingen en bescherming tegen malaria

Als u verder weg gaat, heeft u wellicht een inenting tegen hepatitis nodig, of tabletten tegen malaria. Maak op tijd een afspraak met huisarts, apotheker of GGD ; Lokaal in Kampen geeft Dr Boers van Amarant reizigersadvisering.

Zij kunnen u vertellen of u vaccinaties nodig heeft of andere maatregelen moet treffen voor het gebied waar u naartoe gaat. Malariapillen moet u bijvoorbeeld soms al 3 weken voor uw vakantie beginnen te slikken.

Hoe ver van tevoren naar GGD, huisarts of apotheek?

• Maakt u een korte reis, heeft u de normale kindervaccinaties gehad en neemt u geen bijzondere risico’s? Stap dan ten minste 5 weken van tevoren naar uw huisarts, apotheker of de GGD.
  • Gaat u langer weg (meer dan 3 maanden), bent u nooit gevaccineerd, of gaat u reizen onder primitieve omstandigheden? Maak dan ten minste 7 maanden voor vertrek een afspraak met de GGD. Lukt dit niet, maak dan zo snel mogelijk een afspraak met de GGD.
Medicijnen mee op reis

Gebruikt u een medicijn dat onder de Opiumwet valt? Bijvoorbeeld sterke pijnstillers, slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen of medicijnen tegen ADHD? Dan heeft u bij de douane een speciale verklaring nodig van een arts. Afhankelijk van het land is dit een ‘Schengenverklaring’ of een Engelstalige medische verklaring. Begin op tijd met de aanvraag: deze kan 4 weken duren.

Op de website van het Centraal Administratiekantoor (CAK) leest u of u een medische verklaring nodig heeft en hoe u deze aanvraagt.